(On)bezorgd - Reisverslag uit Leiderdorp, Nederland van Annemarie Rijkaart - WaarBenJij.nu (On)bezorgd - Reisverslag uit Leiderdorp, Nederland van Annemarie Rijkaart - WaarBenJij.nu

(On)bezorgd

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

02 Januari 2014 | Nederland, Leiderdorp

Beste lezer,

Een nieuwe blog gaat weer van start. Morgen hoop ik voor twee maanden naar Congo Brazzaville te vertrekken. Ik zal opnieuw aan boord gaan van de Africa Mercy, het ziekenhuisschip van Mercy Ships (zie de website voor meer info over deze organisatie!).
Ik verwacht opnieuw op D-ward te zullen gaan werken; de afdeling waar patienten worden opgenomen voor de aangezichtschirurgie. Dat varieert van hazelipjes bij kinderen tot vergroeiingen en enorme tumoren aan het gezicht. Ik zie er naar uit. Tegelijk is het ook spannend om een tweede keer te gaan. Voorzichtig word ik hier en daar gewaarschuwd om er nu niet met al te hoge verwachtingen heen te gaan. En inderdaad, wellicht heb ik vooral de mooie dingen van vorig jaar onthouden en de momenten van machteloosheid, vermoeidheid of toch een beetje heimwee ergens geparkeerd.
Het voelt een beetje als bij Oud&Nieuw; vooruitkijken doet je automatisch ook terugblikken. En andersom. Ik heb me afgevraagd waarom ik nou zo nodig terug wil naar de Africa Mercy. Hoewel ik bijzonder goede herinneringen heb aan het leven en werken onder de armen van Afrika was het zeker niet 'alom rozegeur en massa's maneschijn'; zoals ik laatst ergens las.
Het volgende gedicht geeft weer waar ik naar uitkijk: de kleurrijke en veerkrachtige patienten, waaronder veel kinderen, te ontmoeten. Als zij na hun behandeling weer kunnen spelen, naar school kunnen en in hun eigen familie en gemeenschap kunnen opgroeien dan zal mij dat enorm inspireren.

(On)bezorgd

Ik kijk
Je ogen
met aderen
van gebrek

De tijd
die je zorgen
Zo jong
al gedragen

Overleven
voor vandaag
De morgen
wel weer

Op weg
struikelt
het leven
in je
kinderlijke armen

Ik kijk
Zie opnieuw
je ogen
Ontdek de
twinkeling
van onbezorgd

Hoe niets
weerhoudt
Om arm
toch kind te zijn

Omgedraaid
Eenmaal nog
die blik
Huppelend
de anderen achterna

(Corjan Rink)


Dit lijkt me genoeg reden om me weer in te zetten voor 'the poorest of the poorest'. En verder? Zie het volgende korte filmpje (even copy and paste):

http://youtube/E92OZHSlfq8

Binnenkort hoop ik vanuit Pointe Noire, de grootste havenstad van Congo Brazzaville te schrijven. Welkom om mee te lezen!

Annemarie




  • 02 Januari 2014 - 23:24

    Peter En Janneke:

    Ha Zus,
    Geweldig dat je dit werk weer gaat doen, ik wens
    je veel goeds toe voor de komende tijd!
    Ik hoop dat je veel voor de mensen daar kan betekenen!
    Ben trots op je!

    Peter

  • 02 Januari 2014 - 23:58

    Marga:

    Ha Annemarie!

    Goede reis!

    Marga (ook trots op je!)

  • 03 Januari 2014 - 08:29

    Sophia:

    Heel veel plezier weer Annemarie! En sterkte met de mindere kanten. Gaaf dat je weer gaat!

  • 03 Januari 2014 - 09:13

    Lydia:

    Hoi Annemarie,
    Wat mooi omschreven, een mooi gedicht.
    Een hele goede reis, en bedankt dat ik weer mag meelezen. Ik ben weer erg benieuwd naar je ervaringen.
    Groet Lydia ten Hove

  • 03 Januari 2014 - 10:06

    Bert En Betty:

    Lieve Annemarie!
    Fijn dat we weer zo kunnen meelezen en meebeleven!
    Over de waarschuwingen die je kreeg er niet met al te hoge verwachtingen naar toe te gaan: je gaat met God, het is Zijn werk! Dus het is juist andersom: je kan niet hoog genoeg verwachten! We bidden dat je er versteld van zult staan over wat Hij daar doet, in de mensen daar en in jou!!
    Liefs van Bert en Betty

  • 03 Januari 2014 - 10:36

    Lenie:

    Lieve Annemarie,
    Je gaat weer een spannende, interessante en boeiende tijd tegemoet! Heel veel kracht en wijsheid gewenst en ik bid bovenal dat God je werk mag zegenen. Liefs, Lenie

  • 03 Januari 2014 - 17:09

    Sandra:

    Good Luck!

  • 03 Januari 2014 - 21:46

    Henrieke:

    Hoi Annemarie!
    En dan is het opeens alweer zover! super gaaf dat je weer gaat.
    Een hele goede reis gewenst en een mooie tijd daar. Ik hoop dat je veel liefde kan geven aan de patient(jes) daar. Een prachtig filmpje.
    xx Henrieke


  • 04 Januari 2014 - 03:08

    Simone:

    Lieve Annemarie,

    Wat boffen ze toch met jou daar in Africa!
    Je gaat weer met zoveel enthousiasme richting Mercy met onze grote God aan je zijde.
    Ik hoop dat je mooie werk kunt verrichten en je je weer zo nuttig voelt.
    Heel veel zegen en plezier toegewenst!

    Liefs,
    Simone

  • 04 Januari 2014 - 09:15

    Ellie:

    He Annemarie,
    Wens je een hele goede tijd
    Geniet ervan, wees voorzichtig en wees gezegend
    gr ellie

  • 04 Januari 2014 - 10:38

    Ma Rijkaart:

    Ha, Annemarie. Goede reis gehad ?
    Fijn dat je dit werk weer gaat doen.
    groeten Pa en Ma.

  • 04 Januari 2014 - 22:39

    Hennie:


    ha Annemarie,
    wat geweldig dat je weer op het schip bent!!
    we hopen dat je weer goed werk mag doen,
    ga met God.
    en wees een zegen.
    liefs, tante Hennie.

  • 05 Januari 2014 - 02:27

    Wilma:

    Lieve Annemarie,

    heb je helaas niet meer gezien op `t werk maar ik hoop dat je goed bent aangekomen!
    Ik bewonder je dat je dit werk weer gaat doen. Ik zie uit naar je mooie verhalen en ervaringen. Heel veel plezier, geluk en soms ook een beetje sterkte waar nodig!

    Liefs Wilma

  • 05 Januari 2014 - 07:11

    Jacqueline:

    hoi annemarie

    heel veel plezier en sterkte met je reis.
    ik zie je verhalen graag weer tegemoet.

    liefs jacqueline

  • 05 Januari 2014 - 19:38

    Sander En Christine:

    Ha lieve Annemarie

    Wat is het mooi dat je alweer hebt gekozen voor de Africa Mercy! Ook nu geef je weer 2 maanden aan de armste mensen van Afrika om hen te helpen! We hopen dat je een goede vliegreis hebt gehad naar Pointe Noire, Congo Brazeville. We bidden dat je van God de kracht mag ontvangen om het werk te doen op het schip. Een goede tijd toegewenst en dat je ook op het schip mag getuigen van Gods goedheid en Grootheid!

    Liefs Sander en Christine Rijkaart

  • 05 Januari 2014 - 22:07

    Ilona Kooijman:

    Ha Annemarie,

    We wensen je een gezegende tijd daar!

    Hartelijke groet,
    Gijs en Ilona Kooijman

  • 10 Januari 2014 - 13:21

    Marielle Both:

    Hoi Anne,
    Ik heb je blog gevonden hoor.... nu kan ik weer fijn meelezen.
    Een goede tijd daar.
    Na afloop wil ik graag weer je verhaal horen en Rachel denk ik ook.


    Groet,
    Marielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemarie

In Congo Brazzaville zal ik opnieuw twee maanden als verpleegkundige gaan werken aan boord van de Africa Mercy, het hospitaalschip van de organisatie Mercy Ships.

Actief sinds 19 Dec. 2013
Verslag gelezen: 983
Totaal aantal bezoekers 18639

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 01 Maart 2014

Werken in Congo Brazzaville

Landen bezocht: